36-72 aylık çocuklar ile Dalcroze yaklaşımı


Creative Commons License

Tunçer D. , Doğrusöz Dişiaçık N.

Akademik Bakış, ss.1-20, 2013 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Akademik Bakış
  • Sayfa Sayıları: ss.1-20

Özet

Müzik eğitiminde yaratıcılığı ve deneyimleyerek öğrenmeyi amaçlayan öğretim yöntemleri, özellikle de küçük çocuklarda müzikli oyunların kullanılmasıyla yapılan çalışmalar, öğrencilerin müzikal yaşantısında öğrenme sürecinin sağlam temeller üzerinde oluşmasına katkı sağlar. Müzik eğitimine küçük yaşlarda başlamanın müzikal algıda bir avantaj olduğu da bir gerçektir. Bu düşüncelerle oluşturulmuş çağdaş müzik eğitimi yöntemlerinden Émile Jacques Dalcroze’un geliştirdiği yaklaşım; eğitimde öğrencinin aktif olması, deneyim kazanmanın algılamada ve böylece öğrenimde başarı sağlaması konularına dikkat çeker. Dalcroze yaklaşımı doğrultusunda yaratılan müzikli oyunlar, okul öncesi (özellikle 36-72 aylık) çocuklarda oyunlar içerisindeki deneyimleri sayesinde bilişsel ve zihinsel faydaların sağlandığı eğlenceli ve eğitici materyaller olarak kullanılır.

Bu çalışmanın amacı; işte tüm bu bilgiler dâhilinde Dalcroze yaklaşımını irdeleyerek, bu yaklaşım doğrultusunda hazırlanmış müzikli oyun örneklerinin, okul öncesi müzik eğitiminde kullanılması üzerine oluşturulmaktadır.

Bu çalışmada; deneysel yöntemlerden öntest-sontest kontrol grupsuz deneme modeli kullanılmış, elde edilen veriler dâhilinde karşılaştırmalı grafikler hazırlanarak sonuç ve önerilere ulaşılmıştır. Oyun-müzik-hareket kavramları göz önüne alınarak Dalcroze yaklaşımı doğrultusunda oluşturulan ve bu çalışmada sunulan müzikli oyun örneklerinin 36-72 aylık çocuklarda ritim algısının gelişiminde fayda sağlamıştır.