Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.4, no.11, pp.257-268, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
Orientalism is a concept inherited from the sovereignty war of the West to the East.
The West, the world's master, owes its existence to the East enslaved. This study focused on
the investigation of the orientalist discourse as a product of the evaluation of the West related
to the East through tourism. When a journey made in the history of Orientalism, tourism
seems to be one of the most important witnesses of orientalist discourse. In this study, the
relationship between orientalism and tourism has been reviewed in the context of both
tourism as a tool of orientalism and orientalist discourse that has become a means of tourism
marketing. It is concluded that, today orientalist images are offered as a commodity and a
marketing element by tourism destinations so that the situation changes in favor of the
orientalist discourse by challenging to the history.
Oryantalizm, Batı’nın Doğu üzerindeki egemenlik savaşından miras kalan bir
kavramdır. Dünya’nın efendisi Batı, varlığını köleleştirdiği Doğu’ya borçludur. Bu çalışma
Batı’nın, köleleştirdiği Doğu’ya ilişkin değerlendirmelerinin bir ürünü olarak kabul edilen
oryantalist söylemi turizm aracılığıyla incelemeye odaklanmıştır. Oryantalizmin tarihine
doğru bir yolculuk yapıldığında, oryantalist söylemin en önemli tanıklarından birisininin
turizm olduğu görülmektedir. Çalışmada oryantalizm ve turizm ilişkisi, hem turizmi
oryantalizmin bir aracı olarak, hem de oryantalist söylemi turizm pazarlamasının bir parçası
olarak yorumlayan iki farklı söylem bağlamında yorumlanmıştır. Günümüzde oryantalist
imgelerin bir meta olarak sunulduğu ve turizm destinasyonunun oryantalist söylemi,
pazarlama unsuru haline getirip tarihe meydan okuyarak oryantalist söylemi lehine çevirdiği
sonucuna ulaşılmıştır.