Global Media Journal, vol.7, no.14, pp.174-189, 2017 (International Refereed University Journal)
İnsan ve doğa çatışması, insanoğlunun gücünü keşfettiği andan itibaren ortaya çıkmış ve
olumsuz etkileri günümüze dek artarak gelmiştir. İnsanoğlunun fiziki ve akli gücünü keşfi,
sınırı olmayan menfaatlerinin doğmasına neden olmakla kalmamış, doğayı tahakkümü altına
almış, tahrip etmiş ve doğanın tüm olanaklarından yararlanmıştır. Bu durum, ekosistemin bir
parçası olan insanı özünden tümüyle uzaklaştırmış, böylece insan ve insan dışı doğa çatışması
küresel boyutlarda kendini göstermeye başlamıştır. İnsan eylemlerinin doğa üzerinde yarattığı
yıkıcı etkiler, farklı düşünce akımlarınca geliştirilen hareketlerle sürekli olarak sorgulanmıştır.
Çalışma kapsamında insan ile doğa sorunsalının yer aldığı çok sayıdaki evren arasından Metin
Erksan’ın Yılanların Öcü (1962) filmi örneklem olarak seçilmiştir. Filmde, insan ile insan dışı
doğanın biraradalığının uyum ya da uyumsuzluğu, insan ile insan dışı doğa çatışmasının
kaynağının ne olduğu, nasıl sunulduğu, ekosistemin önemli parçası olan yılanın sunuluş
biçimi ve insan merkezli ya da çevre merkezli yaklaşımlardan hangisine sahip olduğu
saptanmaya çalışılmıştır. Bu bulguları elde etmek amacıyla ekoeleştirel kurama başvurulmuş
ve söylem çözümlemesi yöntemi uygulanmıştır.