SURİYELİ SIĞINMACILARIN UYUM VE EĞİTİMİ ULUSLARARASI SEMPOZYUMU, Ankara, Türkiye, 07 Aralık 2018
Türkiye, konumu ve tarihi misyonu sebebiyle
her zaman göç alan bir ülke olmuştur. Nisan 2011 yılından beri de Suriye’den
göç almaktadır. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının gözlemlerine göre Suriyeli
sığınmacı çocukların, sınıf öğretmenlerinin ve arkadaşlarının okul ortamında
yaşadıkları sorunları tespit edebilmektir. Nitel araştırma desenlerinden olgu
bilim deseni kullanılmıştır. Veriler, öğretmen adaylarının gözlem notları ve öğretmen
adaylarıyla yapılan birebir görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Araştırmadan elde
edilen verilerin içerik analizi sonucunda sınıf öğretmenleri, Suriyeli ve Türk
öğrencilerin sınıf ortamında yaşadığı en önemli problemin “dil problemi” olduğu
görülmüştür. Dil problemi; uyum,
iletişim, ders durumu, sosyal ve duygusal gelişim gibi pek çok alanı olumsuz
etkilemektedir. Sınıf öğretmenleri geleneksel yöntemlerle ders anlattığı için
Suriyeli öğrenciler öğrenememekte, Türk öğrenciler sıkılmaktadır. Bu durum
istenmeyen davranışların oluşmasına da neden olmaktadır. Türk öğrencilerin
yaşadığı en önemli sorun, Suriyeli öğrenciler için öğretmenin daha fazla zaman
harcamasından dolayı müfredatı geriden takip etmeleridir.
Anahtar
Kelimeler: Suriyeli
Sığınmacı Çocuklar, Sınıf Yönetimi, Uyum, Çok kültürlülük
Turkey, due to its location and historical
mission, has always been an immigrant-receiving county. Since April 2011 it has
been allowing Syrian immigrants in the country. The aim of the study is to
determine the problems experienced by Syrian refugee children, their classroom
teachers and friends in the school environment according to the observations of
pre-service teachers. Phenomenology method was used in the study. The data were
collected through the observation notes of pre-service teachers and one-to-one
interviews. The results revealed that the most important problem experienced by
the classroom teachers regarding Syrian and Turkish students in the classroom
was language. The language problem adversely affects many areas such as
adaptation, communication, classroom status, social and emotional development.
With traditional methods of teaching, Syrian students cannot learn anything and
Turkish students are bored. This situation causes undesirable behaviours. The
most important problem for Turkish students is that they fall behind the
curriculum because teachers spend more time on Syrian students.
Keywords : Syrian Refugee Children, Classroom Management,
Adaptation, Multiculturalism