Turkish Studies - Social Sciences, vol.16, no.1, pp.407-424, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Turizm, öznesi insan olan çok yönlü ilişkileri kapsayan bir kavram olup teknoloji - ulaşım araçlarındaki
gelişmeler, psikolojik, demografik ve sosyo-kültürel faktörlerin etkisiyle ortaya çıkan ihtiyaçların
karşılanması ile ilgili faaliyetleri içeren sosyal ve ekonomik yönlü bir olaydır. Turistik bireyler farklı
güdülenmelerin etkisiyle turizme katılmaktadırlar. Dolayısıyla bireyleri turizme yönelten etmenlerin
bilinmesi turizm arzını oluşturanlar açısından büyük bir öneme sahiptir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı,
Türkiye’deki yerli turistlerin tatil tercihlerinin ve satınalma davranışlarının sistematik derleme yapılarak
incelenmesidir. Çalışmanın yöntemi, nitel sistematik derlemedir. Çalışmanın amacı kapsamında belirlenen
ölçütlere göre, ulusal veri tabanları (ULAKBİM, DergiPark) ve Google Akademik veri tabanlarında “Yerli
Turist”, “Tatil Tercih(ler)i” ve “Satınalma Davranışları” anahtar kelimeleriyle yapılan araştırmaların
derinlemesine bir incelemesi yapılmıştır. Bu çalışmada elde edilen verilerin analizinde, tümevarımsal analiz
sonucu elde edilen betimsel analiz ve betimleyici temaların kullanılmasının yanında analitik temalar da
kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulguların analizine göre varılan en önemli sonuçlardan biri; iç turizm
hareketlerinin gelişmesinin aslında hem pasif dış turizmin hem de aktif dış turizmin gelişmesinin bir dinamiği
olduğunun kanıtlanmasıdır. Diğer önemli bir sonuç ise; bireylerin turistik ürünü satınalma davranışlarında;
sahip oldukları sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik, psikografik, demografik özellikleri ve aile yapısı gibi
etmenlerin büyük ölçüde rol oynadığıdır. Çalışma sonunda elde edilen verilerin; yıllara, araştırma konularına,
örneklemine/çalışma grubuna/çalışma dokümanına ve araştırmaların sonuçlarına göre dağılımı verilmiştir.
Çalışmada elde edilen verilerin değerlendirilmesi neticesinde ortaya çıkan sonuçların ilgili yeni araştırmalara
katkı sağlayacağına inanılmaktadır.