Türkan Sabancı Okulu’ndaki Çok Engelli Görmeyen Çocuklar (ÇEG) Projesi


AYYILDIZ E.

4th ICEVI Balkan Conference, İstanbul, Türkiye, 22 Ekim 2008, ss.21-22

  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.21-22

Özet

 “ÇEG Projesi” Türkan Sabancı Görme Engelliler İlköğretim Okulu’nda 1998-2006 yılları arasında rehber öğretmen olarak görev yapan, ancak şu anda müdür yardımcılığı görevini sürdürmekte olan uzman psikolog Emine AYYILDIZ’ın, 2001 Eylül-2002 Mayıs ayları arasında, Amerika’nın Boston şehrindeki Perkins School for the Blind (Perkins Görme Engelliler Okulu)’nda aldığı eğitim doğrultusunda planladığı ve Türkiye şartlarına uyarlanabilirliği sağlanmaya çalışılan bir pilot projedir. Projeyle ilgili çalışmalar,  hem okul yönetimi, hem de Sabanci ailesinin desteğiyle başlatılmıştır. Proje kapsamında; görme engelli ve çok engelli görmeyen (görme engelinin yanı sıra zihinsel engel, fiziksel engel, spastisite, otizm, vb. bir veya daha fazla engele sahip olan) 0-6 yaş arasındaki çocuklarımıza eğitim verilmesi öngörülmüş ve bu konudaki çalışmalar ilk kez 2002-2003 Eğitim/Öğretim Yılı’nın ikinci yarısında, Nisan ayında, başlatılmıştır. Proje 0-3 yaş ve   3-6 yaş çok engelli görmeyen çocuklar için iki ayrı sistem olarak planlanmıştır.

2004-2005 Eğitim/Öğretim Yılı itibariyle, görülen lüzum üzerine ÇEG Projesi genişletilmeye başlanmış; proje kapsamında kurulan ve iki senedir faaliyet gösteren Çok Engelli Görmeyen Çocuklar Anaokulu biriminin içerisinde Çok Engelli Görmeyen Çocuklar Hazırlık Sınıfı da, açılacak olan üst sınıfların alt yapısını oluşturmak üzere başlatılmıştır. Projemiz Perkins Görme Engelliler Okulu’nun verdiği yıllık eğitim seminerleri desteğiyle, daha da güçlenmektedir.

Bu sunumda,  projenin 2000-2008 yılları arasındaki uygulamaları ve bugünkü duruma dair bilgiler verilecektir.  

THE MULTI-IMPAIRED BLIND CHILDREN – MDVI PROJECT” AT TURKAN SABANCI SCHOOL

“Multi-impaired Blind Children – MDVI Project” started at Turkan Sabanci School for the Blind with the initiation of former guidance counselor, current assistant manager Emine Ayyildiz, MA, Psyc. After she  graduated from Perkins School for the Blind’s Educational Leadership Program, she planned and modified the educational program for visually impaired children with additional disabilities with the support of the school administration and Sabanci Family.

MDVI Project is a pilot project to supply education for visually impaired children with additional disabilities. The aims of the project are; to serve the visually impaired and MDVI children between age 0-3 and their families (Infant/Toddler Program and Parent Education-Early Intervention) as well as to educate MDVI children at preschool, elemantary and secondary programs.  The Project started in the middle of 2002-2003 school year with  Early Intervention works, although there was some efforts on working with MDVI infants-toddlers and their parents from 2000.

In addition to the preschool service for MDVI children, the “Preparation Class” (the class between the preschool and the first grade) was implemented in 2004-2005 school year. The year after that, there was a first grade class for such kids. By this way, the students who attended early childhood program had a chance to continue their education.

The MDVI Project is supported by Sabanci family while the collaboration between Turkan Sabanci School for the Blind and Perkins School for the Blind is still going on. Every year, there is some visitor teachers and specialist from Perkins School for the Blind and they give the MDVI department’s staff one week seminar.

In this presentation, the impelementation of the project from 2000-2008 and the current situation will be described.