Uluslararası Multidisipliner Kongre, Gaziantep, Türkiye, 26 - 27 Nisan 2019, ss.3
Öğretim programları; yaşanılan dönemin siyasi, sosyal, ekonomik görüşlerinden, bireysel
ve toplumsal ihtiyaçlarından etkilenmektedir. Hazırlandıkları dönemle bağlantılı olarak 1998
programı “davranışçı”, 2005 programı ise “yapılandırmacı” yaklaşıma göre hazırlanmıştır.
2018 yılında hazırlanan öğretim programında ise “harmonik bir yaklaşım” benimsendiği
belirtilmektedir. Bu çalışmada üç farklı yaklaşımla hazırlanan Hayat Bilgisi ders kitaplarının
karşılaştırılması amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır.
Veriler, Hayat Bilgisi ders kitaplarından doküman inceleme tekniğiyle toplanmıştır. Bulgular
içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiş, metin ve etkinliklerden örneklere yer
verilmiştir. Araştırmanın sonuçlarından bazıları şunlardır: 2018 Hayat Bilgisi öğretim
programı hem davranışçı hem yapılandırmacı yaklaşımın özelliklerini taşımaktadır, 1998,
2005 ve 2018 yıllarında sırasıyla konu sayılarında belirgin bir azalma olmuştur, 2018 Hayat
Bilgisi ders kitabının tasarımı 2005’e göre daha rahat ve ilgi çekicidir, kullanımı daha
kolaydır.
Keywords: Hayat Bilgisi Öğretim Programı, Hayat Bilgisi Ders Kitapları, Karşılaştırma,
Değerlendirme.