Dicle Üniversitesi 1. Uluslararası Mimarlık Sempozyumu, Diyarbakır, Türkiye, 4 - 06 Ekim 2018, ss.1483-1499
Çocuk davranışlarının kişisel özelliklerin yanı sıra çocuğun içinde bulunduğu mekâna bağlı
olduğu da bilinmektedir. Doğru tasarlanmış mekânlar çocuğun bedensel ve ruhsal açıdan
olumlu gelişimini desteklemekte, algısal ve bilişsel gelişimini hızlandırmaktadır. Çocuklara
göre tasarlanmayan mekânlar da ise çocukların gerilimleri artmaktadır. Çocuklardaki mekân
algısının saptanması bu bilgiler ışığında önem arz etmektedir. Bu çalışmanın kapsamı okul
öncesi çocuklardaki mekân algısıdır.
Okul öncesi çocukların gelişiminde kreşlerin önemli bir yer tuttuğu bilinmektedir. Bu
çalışmanın amacı çocuklardaki kreş algısının saptanması, çocuklar açısından kreşlerin öne
çıkan özelliklerinin belirlenmesidir. Yöntem olarak bilişsel haritalama kullanılmıştır. Bu
amaçla okul öncesi çocuklardan kreşlerinin resimlerini çizmeleri istenmiştir. Bu çizimler
Lynch’in, Piaget’in ve McKechnie’nin teorileri üzerinden değerlendirilmiştir. Bilişsel
haritaların yorumlanmasıyla ortaya çıkan sonuca göre çocukların yaş gruplarına ve
cinsiyetlerine göre farklı mekânlara ihtiyaç duyabildikleri saptanmıştır. Çocuklar için nitelikli
mekânların bu mekânsal farklılıklar göz önüne alınarak yapılması gerektiği vurgulanmaktadır.
It is known that child behavior depends not only on the personal characteristics but also on the
space the child is in. Properly designed spaces support the positive development of the child
in physical and mental terms, accelerating perceptual and cognitive development. Children's
stresses are also increasing in places that are not designed according to children. The detection
of space perception in children is important in the light of this information. The scope of this
study is the perception of space in preschool children.
It is known that kindergarden play an important role in the development of preschool children.
The purpose of this study is to determine the kindergarden perception in children and to
determine the prominent characteristics of kindergarden in terms of children. Cognitive mapping was used as a method. For this purpose, pre-school children are asked to draw the
pictures of their kindergarden. These drawings were evaluated through the theories of Lynch,
Piaget and Sonnenfed. According to the result of the interpretation of the cognitive maps, it
was determined that children may need different places according to age groups and genders.
It is emphasized that qualified spaces for children should be done considering these spatial
differences.