Alışveriş Merkezlerinde Müşterilerin Ürün Algısı İle Tüketim Alışkanlıkları Arasındaki İlişkininin Uyum ve Robust Regresyon Analizi İle İncelenmesi


Keskin A. , Güneş M. Ş. , Yıldız D.

Ekonomi İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi, vol.1, no.4, pp.377-390, 2019 (National Refreed University Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 1 Issue: 4
  • Publication Date: 2019
  • Doi Number: 10.38009/ekimad.616143
  • Title of Journal : Ekonomi İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi
  • Page Numbers: pp.377-390

Abstract

Araştırmanın amacını, alışveriş merkezlerini tercih eden tüketicilerin ürün algısı (product percetion) ve tüketim alışkanlıklarına (consumer habits) yönelik davranış desenleri incelemek, bu desenler arasında ilişkiyi ortaya koyarak modellemektir. İstanbul (Avrupa) içi alışveriş merkezlerini tercih eden tüketiciler çalışmanın birimlerini oluşturmuşlardır. Tüketicilerin ürün algısı ile tüketim alışkanlıklarını ölçmek, harita üzerinde incelemek amacıyla uyum analizi kullanılmıştır. Daha sonra robust regresyon tekniği ile bu ilişki modellenmiştir. Uyum analizi sonuları ana iki kümenin oluştuğu görülmüş ve bu ana iki küme robust regresyon analizi ile desteklenmiştir. Araştırmaya katılan tüketicilerde, ürünü için garanti şartını arayanlar, garanti şartıyla beraber tavsiye, reklam etkisi gibi kendisine yakın olan değişkenlerle beraber hareket ettiği görüldü. Diğer yandan, bilinçli alışverişi tercih eden tüketicilerin ise ürünlerin bütçe dostu, kaliteli ve ucuz olması gibi etkenlerden etkilenerek hareket ettiği saptanmıştır. Robust regresyon yönteminde ürün algısı ile tüketim alışkanlıkları arasındaki ilişki anlamlı olduğu belirlenmiştir.