Eğitimde Araştırma Yöntemleri , Sedat Şen,İbrahim Yıldırım, Editör, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, ss.227-248, 2019
Nitel bir araştırma yöntemi
olan durum çalışması başta eğitim olmak üzere psikoloji, sosyoloji ve
antropoloji gibi birçok sosyal bilim alanında yaygın olarak kullanılmaktadır (Yin, 2018). Tarihsel,
deneysel ya da betimsel araştırmalar gibi geleneksel yöntemlerin aksine,
güncel ve karmaşık olay veya olguları içinde bulunduğu gerçek ortamında,
bağlamsal unsurlarla ilişkili bir şekilde, bütüncül ve derinlemesine inceleme
ve keşfetme fırsatı sunması durum çalışması araştırma yönteminin popülerliğini
artırmaktadır (Baxter ve
Jack, 2008; Cohen, Manion ve Morrison, 2018; Freebody, 2003; Hamilton ve Corbett–Whittier, 2013; Yin, 2018). Durum çalışması özellikle
öğrenme ve öğretme süreçleri ve ortamlarının karmaşıklığını anlama ve ortaya
koyduğu araştırma sonuçlarıyla eğitim kuram ve uygulamalarını etkileme
potansiyelinin yüksek olması nedeniyle son yıllarda birçok egitim
araştırmasında tercih edilmektedir. Bununla beraber, alanyazında birçok
araştırmacının durum çalışması yönteminin doğasını ve odak noktasını anlamada
zorluklarla karşılaşıp, bilinçsiz ve yanlış bir şekilde kullanabildikleri
belirtilmektedir (Ozan
Leymun, Odabaşı ve Kabakçı Yurdakul, 2017; Subaşı ve Okumuş, 2017; Thomas, 2015;
Yin, 2018). Bu bölüm, durum çalışması araştırma yönteminin tanımını, belirleyici
özelliklerini, çeşitlerini ve uygulama sürecini açıklayarak durum çalışmasını doğru
ve etkili bir şekilde kullanmak isteyen araştırmacılara ve öğrencilere öneriler
sunmayı amaçlamaktadır.
Nitel bir araştırma yöntemi
olan durum çalışması başta eğitim olmak üzere psikoloji, sosyoloji ve
antropoloji gibi birçok sosyal bilim alanında yaygın olarak kullanılmaktadır (Yin, 2018). Tarihsel,
deneysel ya da betimsel araştırmalar gibi geleneksel yöntemlerin aksine,
güncel ve karmaşık olay veya olguları içinde bulunduğu gerçek ortamında,
bağlamsal unsurlarla ilişkili bir şekilde, bütüncül ve derinlemesine inceleme
ve keşfetme fırsatı sunması durum çalışması araştırma yönteminin popülerliğini
artırmaktadır (Baxter ve
Jack, 2008; Cohen, Manion ve Morrison, 2018; Freebody, 2003; Hamilton ve Corbett–Whittier, 2013; Yin, 2018). Durum çalışması özellikle
öğrenme ve öğretme süreçleri ve ortamlarının karmaşıklığını anlama ve ortaya
koyduğu araştırma sonuçlarıyla eğitim kuram ve uygulamalarını etkileme
potansiyelinin yüksek olması nedeniyle son yıllarda birçok egitim
araştırmasında tercih edilmektedir. Bununla beraber, alanyazında birçok
araştırmacının durum çalışması yönteminin doğasını ve odak noktasını anlamada
zorluklarla karşılaşıp, bilinçsiz ve yanlış bir şekilde kullanabildikleri
belirtilmektedir (Ozan
Leymun, Odabaşı ve Kabakçı Yurdakul, 2017; Subaşı ve Okumuş, 2017; Thomas, 2015;
Yin, 2018). Bu bölüm, durum çalışması araştırma yönteminin tanımını, belirleyici
özelliklerini, çeşitlerini ve uygulama sürecini açıklayarak durum çalışmasını doğru
ve etkili bir şekilde kullanmak isteyen araştırmacılara ve öğrencilere öneriler
sunmayı amaçlamaktadır.