II. Uluslararası Öncü Öğretmenler Zirvesi 15-17 Temmuz 2016-Üskap/Makedonya, Skopje, Macedonia, 15 - 17 July 2016, vol.1, no.1, pp.59-74
Education which is the meeting place
of cultural riches is the most important topic of the century. Education aimed
at improving academic achievement provides the critical thinking ability
against prejudice. Teacher is the principal actor who has a key role in
education. As a matter of fact teacher's education and trainin activities and
roles are increasing day by day. This situation is of great improtance for the
future of society and Turkey. As known, the most important item of an
educational system is the teacher. The role of education
in tolerance and respect for the cultural differences and the value and
adaquacy of the teacher in education are of great improtance. It also examines
teachers' perceptions about the management of diversity and their attitude
towards multicultural education because the importance of including cultural
differences in curriculum has been widely emphasized among educational
institutions, from kindergarten schools to higher education. It is known that
the success of any change in curriculum mostly depends on the capabilities of
the teacher. The teachers should be knowledgeable about multicultural education
and how to apply the principles of multicultural education in the classroom.
So, the role of teacher has crucial importance in doing multicultural education
and giving rights to all children coming from different cultures.
Kültürel zenginliklerin buluşma ortamı
olan eğitim asrın en önemli konusudur. Akademik başarıyı arttırmayı amaçlayan
eğitim önyargılara karşı eleştirel düşünebilme yetisini de sağlamaktadır.
Öğretmen ise eğitimde kilit rolü olan baş aktör konumunda bulunmaktadır. Öz
olarak ifade etmek gerekirse, öğretmenin eğitim-öğretim etkinlikleri ve rolleri
günümüzde giderek artmaktadır. Bu durum toplumun ve Türkiye'nin geleceği için
büyük bir önem arz etmektedir. Kültürel farklılıklara karşı hoşgörü ve saygılı
olmada da eğitimin rolü ve eğitimde öğretmenin değeri ve yeterliliği büyük önem
taşımaktadır. Zira günümüzde, yaygın bir şekilde anaokulundan yükseköğretim
kurumlarına değin kültürel farklılıklara eğitim programlarında yer verilmesinin
önemi vurgulanmakta olup, eğitim programında yapılacak her türlü değişikliğin
başarısının da öğretmen yeterliliklerine bağlı olduğu iyi bilinmektedir. Bundan
dolayı öğretmenlerin çokkültürlü eğitim hakkında bilgi sahibi olmaları ve
çokkültürlü eğitim prensiplerini sınıf ortamında nasıl uygulayacaklarını
bilmeleri icap etmektedir. Çokkültürlü eğitimde farklı kültürlerden gelen
öğrencilere imkân verilmesi açısından öğretmenin rolü oldukça önemlidir.