İlköğretim Öğretmenlerinin Duygusal Zekâ Düzeyleri


Creative Commons License

Özmen Z. K.

İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.1, ss.175-193, 2012 (Hakemli Üniversite Dergisi)

  • Cilt numarası: 1 Konu: 1
  • Basım Tarihi: 2012
  • Dergi Adı: İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi
  • Sayfa Sayısı: ss.175-193

Özet

 Bu çalÕúmada, ilkö÷retim ö÷retmenlerinin duygusal zekâ düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmÕútÕr. Tarama modelinde yapÕlan araútÕrmada 2007-2008 e÷itim-ö÷retim yÕlÕnda østanbul ili Anadolu yakasÕnda çalÕúan 365 ilkö÷retim ö÷retmeninin kiúisel özellikleri ve duygusal zekâ düzeyleri belirlenmiútir. Veri toplama aracÕ olarak Titrek’in geliútirdi÷i “Duygusal Zekâ Ölçe÷i” kullanÕlmÕútÕr. Ölçe÷in geçerlik ve güvenirlik çalÕúmasÕ yapÕlmÕú, Cronbach Alpha Güvenirlik KatsayÕsÕ .96 hesaplanmÕútÕr. Verilerin analizinde SPSS paket programÕ kullanÕlmÕútÕr. AraútÕrma sonucunda ilkö÷retim okulu ö÷retmenlerinin duygusal zekâ düzeylerinin yeterli oldu÷u ancak sÕnÕf ö÷retmenlerinin branú ö÷retmenlerine göre; bayan ö÷retmenlerin erkek ö÷retmenlere göre duygusal zekâ alanÕnda daha yeterli oldu÷u ortaya çÕkmÕútÕr. Duygusal zekânÕn özbilinç alt boyutu hariç di÷er alt boyutlar ve toplam duygusal zekâ puanÕ yaú ve kÕdem arttÕkça artmaktadÕr. Yine yaú ve kÕdemle ba÷lantÕlÕ olmasÕ sebebiyle özbilinç boyutu hariç mezun olunan bölüme göre iki yÕllÕk e÷itim yüksekokulu mezunu ö÷retmenler daha yüksek puan almÕúlardÕr.

Anahtar Kelimeler: ilkö÷retim, sÕnÕf ö÷retmeni, branú ö÷retmeni, duygusal zekâ. 

This study aims to determine the level of emotional intelligence of primary school teachers. The research was conducted in the “tarama” model. In the 2007-2008 education term, the personal characteristics and level of emotional intelligence of 365 primary school teachers who work in Istanbul, Anatolian Side were determined. As the data collection method, “Duygusal Zeka Ölçe÷i” developed by Titrek was used. Validity and reliability of the study have been tested. The rate of Cronbach Alpha Reliability is 96 percent. In the analysis of the data, SPSS package program was applied. The study indicated that the emotional intelligence level of the primary school teachers is sufficient. However, it appeared that primary school teachers are more sufficient than teachers who teach specific branches. Similarly, the female teachers are more sufficient than male teachers in terms of emotional intelligence. All the sub-dimensions of emotional intelligence except self-consciousness subdimension and total emotional intelligence point increase as the age and experience increase. As connected with the age and experience, depending on the department, the graduated students from 2 year undergraduate program scored better. ,

Keywords: primary school, form master, branch teacher, emotional intelligence