Geçmişten Günümüze Kuyumculuk Sempozyumu (Arkeo-Metalurji, Arkeo-jeoloji, Arkeo-Gemoloji), Isparta, Türkiye, 10 - 13 Mayıs 2017, ss.1-2
Güç, asalet, inanç ve
estetik zevkin sembolü olarak görülen takıların, tarihsel süreç içerisinde
insan hayatında hep var olduğu görülmüştür. Kendisini güzel hissetmek ve
etrafına güzel görünmek isteyen insanın bu yöndeki ihtiyacına cevaben üretilen
takılar, ilkçağlarda büyü ve koruyucu bir tılsım olarak kullanılmış, zaman
içerisinde bu kullanımı değişmiş ve
takı, başlı başına bir sanat kolu haline gelmiştir. Dönemsel değişim ve gelişim
süreçleri, metal kullanımı seçimi, yapım teknikleri, form özellikleri ve
kullanılan değerli, yarı değerli taşların, organik, inorganik malzemelerin
tetkiki pek çok farklı alanda geniş bilgilere ulaşılmamızı sağlamıştır. Kısaca
üretilen her takı parçası, ait olduğu kültür hakkında önemli ipuçları veren
birer veri olarak değerlendirilebilmiştir.
Bu çalışmada, Prof. Dr. Gülgün Köroğlu’nun
başkanlığında 2010 yılından beri sürüdürülen Balatlar Kilisesi kazısında, mezarlık alanında mezar buluntusu olarak
ele geçen takı ve diğer aksesuarlar incelenecektir. Sinop'ta, Geç Osmanlı Döneminde yaşayan
gayri müslim vatandaşların, Hıristiyan gömü
geleneğine uygun olarak
cenazelerini giysi ve aksesuarlarıyla (kemer tokası, saç tarağı, yüzük,
küpe, bilezik gibi) birlikte mezara koyduğu tespit edilmiştir. Ele geçen
takı ve aksesuarlar bu kişilerin şahsi
eşyalarıdır. Yapılan kazı çalışmaları sırasında elde edilen veriler,
takıların bu insanlar tarafından sadece süslenme unsuru olarak değil aynı
zamanda önemli bir inanç simgesi olarak kullanıldığını göstermiştir. Dönemin
ekonomik sıkıntıları yüzünden altın takılarla çok az karşılaşılmıştır. Mezarlardan
çıkarılan takılarda ana malzeme olarak genellikle gümüş, bronz, pirinç, kemik,
değerli ve yarı değerli taşların kullanıldığı görülmüştür. Gün ışığına
çıkarılan bu takılarla, XVII-XX. yüzyıl tarihleri arasında Geç Osmanlı Döneminde yaşayan, Ortodoks-Hıristiyan halkın yaşamına ait ilginç
bilgilere ulaşılmıştır. Dinsel, kültürel
ve sanatsal zevki yansıtan takılar, bu takıların üretim ve süsleme ve yapım
malzemelerinin özelliklerine göre gruplandırılması ve bu vasıtayla dönem
insanlarının yaşayışlarına ait detaylı bilgilerin ortaya konması çalışmamızın
temel amacını oluşturmuştur.
ANAHTAR
KELİMELER: Sinop
Balatlar Kilisesi Kazısı, Geç Osmanlı Dönemi (Hıristiyan-Ortodoks), takı ve
süslenme sanatı.
JEWELRIES OF LATE OTTOMAN PERIOD FROM SINOP
BALATLAR CHURCH COMPLEX EXCAVATION
ABSTRACT
It has been seen that jewelries which are seen as symbols of power, nobility, faith and
aesthetic pleasure have always existed in human life in the historical process.
The jewelries that are produced in response to the need of a person who wants
to feel beautiful and look good around him, were used as a magic and protective
amulet in early ages, and its use changed over time, and jewelry became an art
branch in itself. Periodic change and development processes, selection of metal
usage, construction techniques, form properties and used precious, semiprecious
stones, organic and inorganic materials have enabled us to reach a wide range
of information in many different fields. Briefly, each piece of jewelry
produced can be evaluated as data that gives important clues about the culture
which it belongs.
In this study the jewelries and other accessories unearthed
as grave finds in the cemetery area of Sinop Balatlar Church Complex Excavation
which is being continued under the presidency of Prof. Dr. Gülgün Köroğlu since
2010, will be examined. It has been determined that non-Muslim citizens which
are living in Sinop in the Late Ottoman period put their dead men together with
their clothes and accessories (such as belt buckets, hair curler, rings,
earrings, bracelets) in accordance with the Christian burial tradition. The
jewelries and accessories of dead men that are found in the tombs are personal
belongings of these persons. The data obtained during the excavations showed
that the jewelry was used by these people not only as an adornment element but
also used as an important symbol of belief. Because of the economic
difficulties of the period we have been encountered with the gold jewelry
rarely. It has been seen that silver, bronze, brass, bone, precious and
semi-precious stones are used as main material in jewelries which are unearthed
from the tombs. With
these jewelries which are unearthed from
this excavation we have been reached Interesting information
about the life of the Orthodox-Christian people who lived in the Late Ottoman
Period ( XVII-XX. centuries) in Sinop. Jewelries which are reflecting the
religious, cultural and artistic taste,
the grouping of these jewelries with their production, decoration techniques and
material properties and Through this way to reveal detailed information about
the life of this period people are the
main purpose of our study.
KEYWORDS: Sinop Balatlar Church Complex
Excavation, jewelery and adornment art of Late Ottoman
Periods (Orthodox-Christian Non-Muslim Citizens).