Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI), cilt.9, ss.521-548, 2019 (Hakemli Üniversite Dergisi)
Bu araştırma, 2018 yılında değiştirilen ve 2018-2019 yılında 1.sınıflara uygulanmaya
başlanan sınıf öğretmenliği lisans programının, sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının
mesleki ihtiyaçlarını karşılama durumlarını belirlemek amacıyla yapılmış nitel bir çalışmadır.
Veriler, 2016-2018 yılları arasında Devlet ve vakıf okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinden ve
sınıf öğretmenliği 4.sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından
hazırlanan açık uçlu anket soruları ve yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış ve
betimsel analizle bulgulara dönüştürülmüştür. Elde edilen bulgulara göre, yeni değiştirilen sınıf
öğretmenliği lisans programının, sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının beklentilerini
karşıladığı ifade edilebilir. Öğretmen ve öğretmen adaylarının, eklenmesini arzu ettikleri derslerin
büyük çoğunluğu, seçmeli dersler adı altında yer alan ders havuzunda bulunmaktadır. Yeni
programdan Genel Fizik, Genel Kimya, Genel Biyoloji, Uygarlık Tarihi gibi derslerin çıkarılması
da katılımcıların beklentisi yönündedir. Ayrıca alan eğitimi derslerine ilk yıldan başlanması,
öğretmen ve öğretmen adaylarının mesleğe hazırlanmalarında ve mesleği tanımalarında önemlidir.
Yeni programda eleştirilen konu, üçüncü sınıfta yer alan “Okul Deneyimi” dersinin
kaldırılmasıdır. İlk yıldan itibaren öğretmenlik uygulaması ile ilgili derslerin programda yer
almasını isteyen katılımcılar için, meslekî ihtiyacı karşılamayan tek durum, Öğretmenlik
Uygulaması dersinin sadece son sınıfta olmasıdır. Sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının yeni
programın uygulanma aşamasındaki beklentileri; ders içeriklerinin MEB-YÖK uyumunu
gerçekleştirecek şekilde tasarlanması, derslerin uygulama ağırlıklı olması, akademisyenlerde
öğretmenlik tecrübesinin bulunması, şeklindedir.
Anahtar kelimeler: Sınıf öğretmeni, lisans programı, öğretmen adayı
This study is a qualitative study which was aimed to investigate whether the classroom
teaching undergraduate program which was changed in 2018 and started to be applied to
undergraduate 1st year students in 2018-2019 academic year meet the professional needs of the
prospective teachers. The data were collected from class teachers working in state and foundation
schools between the years of 2016-2018 and from 4th grade students in the department of
classroom teaching. The data of the study were collected through open-ended questionnaire and
semi-structured interview form prepared by the researcher and transformed into findings by
descriptive analysis. The newly-changed classroom teaching program seems to meet the
professional needs of classroom teachers and prospective teachers. The majority of the courses
they wish to be added are included in the elective course pool. Removing the lessons such as
General Physics, General Chemistry, General Biology and History of Civilization from the new
program has been realized according to the expectation of the participants. Beginning the field
education courses in the first year is important in preparing the teacher and prospective teacher for
the profession and in recognizing the profession. The subject they criticized in the new program is
the removing of the “School Experience” course in the third year. For the participants who want to
take the internship program from the first year, the only situation that does not meet the
Professional needs is that the internship is only in the last year. The expectations of classroom
teachers and prospective teachers at the stage of implementation of the new program are;
designing the course contents in a way to realize the compliance of the Ministry of Education and
Higher Education; having practice weighted courses; having the experience of teaching in
academicians.
Keywords: Classroom teacher, undergraduate program, teacher candidate