Miladi 21. Asırda Sanattan Medet Ummak


Creative Commons License

Gözel Ö.

Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları Dergisi, no.25, pp.213-227, 2014 (Refereed Journals of Other Institutions)

  • Publication Type: Article / Article
  • Publication Date: 2014
  • Title of Journal : Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları Dergisi
  • Page Numbers: pp.213-227

Abstract

Bu çalışma Martin Heidegger ve Thomas Stearns Eliot’a gönderme yaparak çağımızda sanatın dönüşen sosyo-ontolojik anlamını ve statüsünü tartışıyor. Ernst Jünger İkinci Dünya Savaşı’nın bitiminde “Savaşı milletler kaybetti, şirketler kazandı.” demişti. Bugün diğer alanlarda olduğu gibi sanat alanında da bu durumun sonuçlarını yaşamaktayız. 1945’ten sonra sanatın sosyal statüsü ve konumu yani onun toplumla ilişkisi derin bir biçimde dönüşüme uğradı. Bugün küreselleşme koşullarında sanat, toplumdan kopuk bir hâlde, kendini küresel sanat endüstrisinin çarklarına kaptırmış bir durumdadır. Bugün toplumsal olanın dönüşümü ile birlikte sanatın da dönüşümü, sanat-toplum ilişkisini yeniden gözden geçirmeyi gerektirmektedir. Bu çalışmada sanatın toplumla/milletle/halkla ontolojik bağı ağırlıklı olarak şiir üzerinden yeniden düşünülmeye çalışılıyor. Bu bağlamda, sanat alanında, bilhassa da şiirde öncü bir zümrenin varlığının zaruretine işaret ediliyor. Metafizik duyarlığa sahip bu öncü zümre, yeni bir toplumun ya da toplumsal yenilenmenin mayası olabilir, toplum hayatına yeni bir canlılık üfleyebilir. Anahtar kelimeler: sanat, sanat endüstrisi, toplum, millet, sosyo-ontoloji, Heidegger, Eliot, Jünger, şiir, seçkin gurup, küreselleşme, ulus-devlet.