EAR TRAINING APPROACH IN THE CONTEXT OF “DO TO DO” SCALE IN MUSIC EDUCATION


TUNÇER D.

International Conference on New Horizons in Education, Berlin, Almanya, 17 Temmuz 2017, no.1, ss.1083-1089

  • Basıldığı Şehir: Berlin
  • Basıldığı Ülke: Almanya
  • Sayfa Sayıları: ss.1083-1089

Özet

Kulak eğitimi, müzik eğitiminde en önemli unsurlardan biridir. Bu çalışmanın amacı, kulak eğitiminde "do to do" gamı olarak kullanılan bu yaklaşımı, özgün tablolar sunarak tartışmak ve müzik eğitimindeki avantajlarını incelemektir. Majör ve minör tonalitelerde hazırlanmış tablolar ve tüm majör ve minör tonlarda (doğal, armonik ve melodik dâhil) yazılmış gamlar konu ile ilgili kişilere kılavuz olarak hazırlanmıştır. Daha çok Dalcroze gamı olarak bilinen "do to do" gamı, tonaliteye farklı bir perspektif getiren solfej ve dikte eğitiminde kullanılan yöntemlerden biridir.

Anahtar Kelimeler: Kulak eğitimi, müzik eğitimi, “do to do” gamı, solfej ve dikte eğitimi.

ABSTRACT

Ear training is one of the most important elements in music education. The purpose of this study is to discuss the approach used as a “Do to do” scale in ear training education by presenting unique charts and examine the advantages in music education. Charts prepared in major and minor tonalities and scales written in all major and minor (including natural, harmonic and melodic- chromatically) scales, are prepared as a guideline to those related with the subject. “Do to do” scale, also known as the Dalcroze scale, is one of the methods used in solfeggio and dictation training which brings a different perspective to tonality. 

Key words: Ear training, music education, “do to do” scale, solfeggio and dictation training.