VII. ULUSLARARASI BATTALGAZİ BİLİMSEL ÇALIŞMALAR KONGRESİ , Malatya, Turkey, 28 - 29 January 2022, pp.722-735
In this research, reliability and
validity study of the Spending as Social and Affective Coping scale was
examined. 467 people aged between 18 and
66 participated in this study of adaptation which is developed for adults. As a
result of the explatory factor analysis, it has been revealed that items were
grouped under three factors and the total explained variance is 62%. According
to confirmatory factor analysis, the model has acceptable fit values. The internal consistency
coefficient of the scale is .88. In order to examine the convergent validity of
the scale, Compulsive Buying Scale, Material Values Scale, and Impulsive
Shopping Scale were used and it is revealed that there was a statistically
significant and positive correlation. Findings have shown that the Turkish Form
of the Spending as Affective and Social Coping Scale is a valid and reliable
measurement tool that can be used in Turkish studies.
Bu çalışmada Rice ve arkadaşları (2019) tarafından geliştirilen Duygusal
ve Sosyal Başa Çıkma Olarak Harcama Ölçeği’nin uyarlama, geçerlik ve güvenirlik
çalışması yapılmaktadır. Yetişkinlere yönelik olarak geliştirilen bu ölçeğin
uyarlama çalışmasına yaşları 18 ile 66 arasında değişen 467 kişi katılmıştır. Açımlayıcı
faktör analizi neticesinde üç faktörlü modelin oluştuğu ve toplam açıklanan
varyansın %62 olarak çıktığı saptanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda
modelin kabul edilebilir uyum değerlerine sahip olduğu görülmektedir. Ölçeğin
iç tutarlılık katsayısı .88’dir. Ölçeğin benzer ölçek geçerliğini belirlemek
için Kompulsif Satın Alma Ölçeği, Maddi Değerler Ölçeği ve Anlık Alışveriş
Ölçeği kullanılmış ve aralarında anlamlı derecede pozitif ilişki bulunmuştur. Duygusal
ve Sosyal Başa Çıkma olarak Harcama Ölçeği’nin Türkçe Formunun Türkçe
çalışmalarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu ortaya
çıkmıştır.