Anayasa Yargısı, cilt.36, ss.163-193, 2019 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
6771 sayılı Kanun ile Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nda esaslı
değişiklikler yapılmıştır. 24 Haziran 2018 tarihinde birlikte yapılan
TBMM ve Cumhurbaşkanlığı seçiminin ardından Cumhurbaşkanının
göreve başlamasıyla bu değişikliklerin tamamı yürürlüğe girmiştir. Yeni
bir hükümet sistemine geçişi de sağlayan Anayasa değişikliğinin getirdiği
en önemli yeniliklerden biri Cumhurbaşkanlığı Kararnameleridir.
Anayasa’nın 123. maddesinde yapılan değişiklik ile Cumhurbaşkanlığı
Kararnameleri ile kamu tüzel kişiliği kurulması mümkün hale gelmiştir.
Ancak Anayasa’nın idari vesayetin kanunla düzenlenmesi gerektiğini
öngören 127. maddesinde bir değişiklik yapılmamıştır. Bu durumda
Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri ile kurulan kamu tüzel kişilerinin
merkezi idare ile arasındaki idari vesayet ilişkisinin nasıl düzenleneceği
cevaplanması gereken bir soru olmaktadır. 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesi ile kurulan Cumhurbaşkanlığı Ofisleri, kamu tüzel kişiliğini
haiz olduğu için Anayasa değişikliği sonrası ortaya çıkan durumun ele
alınması açısından örnek teşkil etmektedir. Cumhurbaşkanlığı Ofislerinin
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
içinde yer alması, Ofisler hakkında Cumhurbaşkanına tanınan yetkilerin
idari vesayet kapsamında olup olmadığı ve son olarak bu yetkilerin
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile düzenlenmesinin Anayasa’ya
uygunluğu önemli tartışma konularıdır.
Significant changes in the Constitution of the Republic of Turkey
was made by Law No. 6771.Following the election of the Turkish Grand
National Assembly and the Presidency on 24 June 2018, all of these
amendments came into force upon the inauguration of the President.
One of the most important innovations brought by the Constitutional
amendment, which also allows the transition to a new government
system, is the Presidential Decree. With the amendment made in the article
123 of the Constitution, it was possible to establish a public legal entity
with the Presidential Decree. However, no amendment has been made to
the Article 127 of the Constitution, which stipulates that administrative
tutelage should be regulated by law. In this case, how to regulate the
administrative tutelage relationship between the central administration
and the public legal entities established by the Presidential Decree is a
question to be answered. The Presidency Offices, established under the
Presidential Decree No. 1, serve as a model for addressing the situation
that emerged after the constitutional amendment as it has a public legal
entity. In the Presidential Decree No. 1, inclusion of Presidential Offices
in the Presidency Organization, whether the powers conferred on the
President of the Republic are within the scope of administrative tutelage
and finally, the compliance of these powers with the Presidential Decree
are important topics of discussion.