KAFKAS ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.11, no.1, pp.325-343, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
The multilateral social
dialogue mechanisms such as Economic and Social
Council, have gained importance in Turkey’s
adaptation process to the EU, refers to a certain social
group representatives become involved in the policy
making processes of economic and social data. The
Council enhances social dialogue and supports
cooperation and reconciliation in public policy
making. It has been regulated by circulars since 1995
and has gained legal status in 2001. In 2010, it has
become a constitutional institution. The final
amendment to the Council, which was last convened
on February 5, 2009, was made with the Decree Law
No. 703, and the President was given the authority to
determine the working procedures and principles.
Today the Council remains legal, but its activities
have actually come to a halt. In the first part, social
dialogue, which forms the intellectual foundations of
the Economic and Social Council will be described
and the process of public policy making and actors
will be examined. The next section will focus on, the
historical and intellectual development of the Council
in the Turkish administrative structure. Finally, in line
with the progress reports of the European
Commission, basic problems will be examined and
solutions will be discussed.
Türkiye’de Avrupa Birliği’ne uyum
sürecinde önem kazanan çok taraflı sosyal diyalog
mekanizmaları, belirli toplumsal grup temsilcilerinin
ekonomik ve sosyal konularda politika oluşturma
süreçlerine dahil olmalarını ifade etmektedir.
Bunlardan biri de Ekonomik ve Sosyal Konsey’dir.
Konsey, kamu politikası oluşturulmasında sosyal
diyalogu arttıran, işbirliği ve uzlaşmayı destekleyen
bir aktördür. 1995’den itibaren genelgelerle
düzenlenen Konsey’in Türkiye’de hukuki bir statüye
kavuşması 2001 yılında 4641 sayılı Kanun ile
olmuş,. 2010’daise anayasal bir kurum haline
gelmiştir. En son 5 Şubat 2009’da toplanan
Konsey’e ilişkin nihai değişiklik 703 sayılı KHK ile
yapılarak, çalışma usul ve esaslarının belirlenmesi
yetkisi Cumhurbaşkanına verilmiştir. Günümüzde
Konsey yasal olarak varlığını sürdürmekle birlikte,
fiili olarak faaliyetleri durma noktasına gelmiştir. Bu
bilgiler doğrultusunda, ilk bölümde Konsey’in
düşünsel temellerini oluşturan sosyal diyalog
üzerinde durularak kamu politikası oluşturma süreci
ve aktörleri incelenecektir. Sonraki bölümde Türk
yönetsel yapısında Konsey’in geçirdiği tarihsel ve
düşünsel gelişim değerlendirilecektir. Son olarak
Avrupa Komisyonu ilerleme raporları
doğrultusunda, temel sorunlar incelenip, çözüm
yolları tartışılacaktır.