Diferansiyel Denklemlerin Öğreniminde Yaşanan Zorluklar ve Alternatif Öğretim Yaklaşımları


Sevimli E.

Sakarya University Journal of Education, vol.6, no.2, pp.154-171, 2016 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 6 Issue: 2
  • Publication Date: 2016
  • Doi Number: 10.19126/suje.15063
  • Journal Name: Sakarya University Journal of Education
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.154-171

Abstract

Bu çalışma, yükseköğretim matematiğinin önemli ders ve alanlarından biri olan diferansiyel denklemler için eğitim alanında yapılan araştırmaların bir derlemesini içermektedir. Diferansiyel denklemler konusunda uluslararası alanda yapılan çok sayıda araştırma olmasına rağmen Türkçe eğitim literatüründeki çalışmaların sınırlı olması bir eksikliktir. Çalışma kapsamında, diferansiyel denklemler konusunun öğrenimi sürecinde öğrencilerin yaşadıkları zorluklar ve bu alanın öğretimi sürecinde kullanılabilecek alternatif yaklaşımlar değerlendirilmiştir. Diferansiyel denklemlerin öğrenimi ve öğretimi sürecinde karşılaşılan zorluklar dört başlık altında sunulmuştur. Bunlar; kavramsal anlama yerine işlemsel anlama, muhakeme zorluğu, kavram yanılgısı ve temsiller arası geçiş zorluğudur. Özellikle cebir temelli rutin hesap uygulamaları yerine diferansiyel denklemlerin nümerik ve geometrik anlamlarını açığa çıkaran sorgulayıcı ve teknoloji destekli yeni eğilimler paylaşılmıştır. Bu derleme çalışması, Türkçe literatüre yapacağı katkının yanı sıra; matematik eğitimi araştırmacıları için de bilgi ve farkındalık oluşturması nedeniyle önemlidir.